Verbetering mobiele telecommunicatie Zalk

Enige tijd geleden zijn Lucas Frijlink en ondergetekende naar een bijeenkomst op het Stadhuis in Kampen geweest voor een bijeenkomst met de relatiemanagers van KPN, T-Mobile en Vodafone. Onderwerp was de slechte bereikbaarheid van mobiele telefoons in Zalk.

Al vrij snel werd aangegeven dat er voorlopig geen nieuwe zendmast bij komt, die de bereikbaarheid in Zalk zal verbeteren. Wel werd aangegeven dat in mei 2020 de 700 megaherz-band wordt geveild. Bij deze veiling krijgen alle providers toegang tot deze band. Deze band gaat de bereikbaarheid in Zalk behoorlijk verbeteren. Tegelijkertijd krijgen alle gemeenten in Nederland ook nog eens de verplichting om de bereikbaarheid binnen de eigen gemeente in twee jaar op 98% te brengen. Kortom, de bereikbaarheid zal na mei 2020 in Zalk zeker verbeteren.

Een nieuwe ontwikkeling is dat sommige  providers Voice-over-wifi aan het uitrollen zijn. Dit is een softwarematige aanpassing aan de modemrouter. Als dit verwezenlijkt is, betekent dit dat we dan kunnen bellen via de wifi van onze eigen modemrouter. Vergelijkbaar met bellen via What’s App. Welke providers dit doen en wanneer is nog niet bekend. Uiteraard kunt u bij uw eigen provider hiernaar informeren.

Slecht mobiel bereik komt onder andere door de afstand tot de zendmast en alles wat tussen zendmast en woning staat. Daarbij kunt u denken aan hoge gebouwen, bomen met blad, energiebesparende beglazing van de woning en weersinvloeden.
Zelf kunt u ook wat doen aan een verbeterde mobiele bereikbaarheid binnenshuis. Gsm-hoesjes en een hand op de gsm verkleinen de bereikbaarheid. Een ander hoesje of een hand niet helemaal over de gsm houden kan dan al schelen. Of bij het raam gaan staan.

Een andere mogelijkheid is om (als u thuis bent!!!) bij “Instellingen” en dan naar “Mobiel netwerk” 4G uit te schakelen. Uw gsm schakelt dan automatisch terug op 2G/3G. Voor een telefoongesprek (voice) en sms is 2G voldoende en levert een betere verbinding. Verlaat u de woning, vergeet dan niet om bij Instellingen weer over te gaan op 4G. Want voor het binnenhalen van data (What’s App/Facebook/Google Maps etcetera) is 4G wel van belang. Data ophalen met 4G gaat aanzienlijk sneller. Thuis is dit niet nodig, want u haalt dan uw data binnen via wifi.

Tevens is uit landelijke testen gebleken dat in sommige gebieden het maken van een verbinding met de mobiele telefoon wel tot 15 seconden kan duren. Dus geduld en niet te snel de verbinding verbreken!!

Voor alle duidelijkheid: de bereikbaarheid van 112 (noodoproepen) is niet afhankelijk van de dekking van een bepaalde provider. Tot zover de informatie die wij deze middag kregen. Hopelijk kunt u er iets mee.

Ray Haze