In oktober/november 2019 zijn er behoorlijk wat huishoudens in Zalk aangesloten op het glasvezelnetwerk. Na een aanvankelijke goede start, kregen we steeds meer klachten over de kwaliteit van dit netwerk. Er werd geklaagd over de snelheid van het internet, uitval van internet, blokjesbeeld op de televisie, stilstaand beeld op de televisie en het lang duren van switchen van de ene naar de andere zender.
Naar aanleiding van al deze klachten heeft de werkgroep glasvezel buitenaf contact gezocht met Caiway en Solcon en hen om een verklaring gevraagd voor deze storingen. In dit gesprek werd ons vrij snel duidelijk waar de klachten vandaan kwamen.
Helpdesk medewerkers van de internet providers kunnen een scan uitvoeren op de aan huis aangesloten netwerken. Zij kunnen dan zien welke hardware componenten in dit netwerk zijn aangesloten (achter de router).
Binnen de door ons opgegeven netwerken bleken (verouderde) powerline adapter-kastjes (internet over 220V) te zitten, die voorheen door onder andere de KPN werden geleverd. Maar ook switches (om meer hardware componenten aan te kunnen sluiten) die de snelheid van het netwerk negatief beïnvloeden.
Na het verwijderen / vervangen van deze componenten waren de problemen vrijwel direct opgelost.
Mocht u dus ook problemen hebben met het glasvezelnetwerk, dan is dit waarschijnlijk de oplossing.
Heeft u nog vragen of problemen met uw netwerk, dan kan het raadzaam zijn een specialist te raadplegen.
Met vriendelijke groeten,
Namens de werkgroep,
Ray Haze